Predstavte si situáciu, keď nasadáte do svojho milovaného automobilu. Miláčik, ktorého s obľubou umývate a vysávate, však zrazu nenaštartuje. V panike prechádzate palubnú dosku a tachometer v snahe nájsť odpoveď na zásadnú otázku: „Čo teraz?!“.
Je veľmi pravdepodobné, že tento problém vznikol na vašom akumulátore. Či je to tak, alebo či ide o iný problém a ako ho identifikovať, nájdete v tomto článku. Odpovieme vám na otázky ako: „Ako sa prejavuje zlá autobatéria?“ a „Koľko vydrží autobatéria?“.
Akumulátor alias batéria, o čo vlastne ide?
Pravdepodobne ste niekde videli, ako nadšenci detskej fyziky napájajú diódu zemiakom alebo poháňajú drobný motorček mincami a papierom. Na rovnakom princípe fungujú všetky batérie vrátane tej vo vašom aute. Vo vnútri pravdepodobne nájdete olovené dosky separované tesnením, a to všetko je ponorené do roztoku zo zriedenej sírovej kyseliny.
Autobatérií je samozrejme viac druhov a líšia sa svojím zložením aj použitím. Najčastejšie sa stretneme práve s olovenou batériou, ktorá je nadčasovou, osvedčenou klasikou. Pre hybridné vozidlá sa používajú najmä nikl-metal hydridové batérie, ktoré síce pomaly prestávajú byť tou najlepšou voľbou, ale na trhu majú stále svoje miesto.
Pre nadšencov elektroautomobilov tu máme batérie lítium-iónové a sodík-niklové-chloridové. Prvé sa používajú hlavne pre osobné vozidlá a druhé pre vozidlá nákladné a hromadnú dopravu.
Olovnaté batérie
Ako už bolo spomenuté, tieto batérie nájdete vo väčšine vozidiel, najmä v automobiloch so spaľovacími motormi. Táto batéria priemerne váži 18 – 20 kilogramov, takže aj keď ide v porovnaní s ostatnými o pomerne malú batériu, do kabelky ju nedáte. Príjemnou štatistikou týkajúcou sa tejto batérie je, že sa ich po skončení životnosti v EÚ priemerne 95 % recykluje.
Väčšinu, a to 60 % tejto batérie tvorí olovo, 30 % elektrolyt a 10 % zvyšné súčasti. Typicky majú olovnaté autobatérie 45 – 100 ampérhodín a 12 voltov. Čo znamená, že priemerná olovnatá autobatéria má 870 watt-hodín. Možno si hovoríte: „To je pekné, ale koľko vydrží taká autobatéria?“ Nebojte sa, mám pre vás jednoducho uchopiteľné vysvetlenie, ktoré by malo uspokojiť vašu zvedavosť.
Koľko vydrží autobatéria?
Priemerné auto by malo spotrebovať okolo 32,25 ampérov, ak používate všetky elektrické spotrebiče naraz. To znamená, že 45 Ah batériu úplne vybijete za 1 hodinu a 27 minút, ak s autom stojíte. Autobatériu o 100 Ah vybijete za rovnakých okolností približne za 3 hodiny. Treba podotknúť, že batériu počas jazdy dobíja alternátor, takže ak nejazdíte krátke úseky a vaše vozidlo je úplne funkčné, batéria sa nemôže nikdy vybiť.
Ako sa prejavuje zlá autobatéria?
Ako sa prejaví zlá autobatéria a ako spoznať zlú autobatériu? Na túto otázku je hneď niekoľko odpovedí. Tou očividnou je svetelná kontrolka batérie na palubnej doske vozidla.
Ak sa rozsvieti, aj keď by nemala, alebo bliká, mohlo by to byť znamením, že sa váš akumulátor rozhodol ísť do dôchodku. Ďalším znakom môže byť zle štartujúci motor alebo nefungujúca elektronika, ako slabé alebo blikajúce svetlá a vypínajúce sa rádio.
Tu sú ďalšie indikátory:
Oxidácia na svorkách batérie
Okolo svoriek batérie môžete nájsť biely, modrý alebo zelený povlak – to je znak oxidácie. Tento problém môže viesť k horšiemu spojeniu a nižšej schopnosti batérie dodávať energiu. Aj keď nejde priamo o problém samotnej batérie, môže to brániť správnemu fungovaniu.
Podivný zápach z batérie
Zlá batéria môže uvoľňovať zápach síry alebo pokazených vajec. Tento zápach značí možné úniky plynu, čo môže byť aj bezpečnostným rizikom. V takom prípade je potrebné batériu čo najskôr skontrolovať alebo vymeniť.
Kolísanie napätia pri meraní
Ak máte voltmeter, môžete napätie na batérii zmerať sami. Zdravá autobatéria by mala mať napätie okolo 12,6 V v kľudovom stave (pri vypnutom motore) a okolo 13,7–14,7 V pri bežiacom motore. Ak je kľudové napätie nižšie ako 12,4 V, batéria je slabá a môže vyžadovať dobitie alebo výmenu.
Časté vybíjanie batérie
Ak sa batéria často vybíja, napríklad po jednej noci státia alebo krátkom odstavení, aj keď by mala byť nabitá, je to znak jej opotrebenia alebo problémov v elektrickom systéme vozidla.
Záver
Ak ste vymenili nefunkčnú batériu a problémy stále pretrvávajú, môže ísť o poruchu na alternátore, ktorý batériu počas jazdy dobíja, alebo sa nachádzate v extrémnej zime či horúčave, čo takisto nemá priaznivý účinok na stav vášho akumulátora.
Budem len rád, ak vás tento článok obohatil o pár vedomostí a možno vám pomohol vyhnúť sa nepríjemným situáciám. Je len málo vecí, ktoré vás podráždia toľko ako návšteva suseda s prosbou o štartovacie káble.
Zdroje: Zpetný odber EU
Pavel Hanák pracuje ako recepčný v hoteli, kde neustále nachádza inšpiráciu pre svoje príbehy. Jeho vášňou je totiž kreatívne písanie a čítanie klasickej literatúry. Tieto aktivity mu prinášajú radosť a spokojnosť. Keď si však potrebuje utriediť myšlienky, chodí behať von do prírody.