DOT pneumatík: Čo je DOT kód, ako ho čítať a aký je dôležitý

DOT pneumatík: Čo je DOT kód, ako ho čítať a aký je dôležitý

Iste ste postrehli, že je na pneumatikách mnoho rôznych znakov a kódov. Väčšina z nich netreba poznať, pretože nijako neovplyvní vaše rozhodovanie pri kúpe pneumatiky. V určitých prípadoch je však dôležité niektoré z kódov rozoznať. Medzi tieto kódy patrí aj DOT pneu. Viete, čo je DOT pneumatík? Čo DOT pneumatiky znamená? A ako staré pneumatiky môžete používať?

Čo je DOT pneumatiky?

DOT je alfanumerický kód nachádzajúci sa na bočnici každej pneumatiky. Skratka DOT alebo Department of Transportation znamená, že pneumatika vyhovuje všetkým platným bezpečnostným normám. Tieto normy stanovuje americké Ministerstvo dopravy.

DOT sa skladá z 8 až 13 znakov (typicky 12). Poradie čísel a písmen je pre každú pneumatiku jedinečné a je pevne stanovené Národným úradom pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA).

Pre bežného motoristu má najväčší význam posledné štvorčíslie DOT kódu. Označuje totiž staré pneumatiky, pretože sa pod číslami ukrýva dátum výroby pneu. Prvé dve čísla značia týždeň a druhý dve čísla rok výroby pneu. To znamená, že ak uvidíte DOT kód končiaci na 1122, znamená to, že pneumatika bola vyrobená v 11. týždni roku 2022.

Ako čítať DOT?

Ako sa číta DOT? Uvedieme si vzorový príklad: DOT NDMV KF1R 1122
ND – identifikácia výrobcu pneumatiky, väčšina pneumatík vyrobených pred rokom 2015 má dvojmiestny kód, niektoré nové pneumatiky majú kód trojmiestny,
MV – veľkosť pneumatiky, ktorá vychádza z tabuľky rozmerov,
KF1R – voliteľný výrobný kód výrobcu,
11 – týždeň v roku,
22 – rok výroby pneu.

datum vyroby pneu

Vek pneumatík

Čaká vás nákup pneumatík a neviete, ako staré pneumatiky kupovať? Napodiv DOT pneumatík vás ako kupujúceho nemusí vôbec zaujímať. Vek väčšiny pneumatík sa totiž začína počítať až so začiatkom ich používania. Spôsob, akým sú uchované do doby predaja, sa na ich kvalite prejavuje zanedbateľne, pretože by mali byť pneumatiky uložené tak, aby si udržali pôvodnú kvalitu aj niekoľko rokov.

DOT pneumatiky teda nie je potrebné vždy kontrolovať. Ak dostanete na výber medzi pneumatikou starou 1 týždeň a pneumatikou starou 20 mesiacov, ich kvalita bude identická a nespoznáte rozdiel. To sa však týka iba prípadov, kedy pneu kupujete u serióznych a overených predajcov. Ak kupujete pneu cez inzerát na bazáre, DOT pneu by ste mali skontrolovať ešte pred kúpou.

Ako dlho vydržia pneumatiky?

Je v záujme každého, aby jeho pneumatiky vydržali čo najdlhšie. Najdôležitejšie je správne skladovanie pneumatík a tiež ich riadne používanie. Pri dodržaní pravidiel nebudete musieť brať na DOT pneumatík ohľad a pneumatiky vám vydržia 6 rokov aktívneho používania.

Ako skladovať pneumatiky?

Pneumatiky by mali byť skladované tak, aby neboli vystavované vlhkosti a prílišnému pôsobeniu tepla a svetla. UV žiareniu pneumatikám škodí najviac. Organizácie a výrobcovia sa zhodujú, že dôležité je pneu uchovávať v suchých a temných priestoroch s teplotou nie vyššou ako 15 °C.

Ako používať pneumatiky?

Pneumatiky vydržia tak dlho, ako im to individuálny štýl vodiča dovolí. To znamená, že agresívna jazda a prechádzanie obrubníkov nie sú ideálne. Rovnako je dôležité vyhýbať sa všetkým výmoľom. Najpodstatnejšie je kontrolovať správnu geometriu kolies a správne nastavenie kolies.

dot pneu

Jedine tak môže mať aj 4 až 5 rokov stará pneumatika kvalitu novej. To však nie je limit jej použiteľnosti. Hraničná hodnota je totiž až dvakrát vyššia! Podľa vyjadrenia výrobcov tým možno rozumieť, že do 5 rokov by nemalo u pneumatiky dôjsť k žiadnej znateľnej zmene kvality a do 10 rokov možno pneumatiku považovať za spôsobilú na použitie na aute.

Je však nutné pravidelne revidovať, aké staré pneu máte. A ako by mala byť stará pneumatika? Je nevyhnutné pneumatiky vymeniť ešte pred uplynutím hraničnej doby použiteľnosti pneu. Čo znamená najneskôr do 6 rokov od prvého obutia. A to aj napriek tomu, že nebudú vykazovať známky opotrebenia. Všeobecne sa teda predpokladá, že životnosť pneumatík je zhruba 5-6 rokov, alebo 40.000-80.000 km – podľa toho, čo nastane skôr.