Slovenská republika má takmer 5,5 milióna obyvateľov, z toho je okolo 4 miliónov plnoletých a z nich majú dve tretiny vodičský preukaz. Táto štatistika získaná zo stránok Ministerstva dopravy, Slovenského štatistického úradu a Svetovej banky poukazuje na to, že získať vodičský preukaz je pravdepodobnejšie, než pri jeho získaní zlyhať.
Ak sa ale nechcete stať jedným z tých 33%, určite by vás zaujímalo, na čo si dať počas vodičských skúšok pozor. V tomto článku sa dočítate: na čo si dať pozor pri jazdách, za čo vás inštruktori v autoškole vyhodia, čo sa stane, keď nespravíte jazdy v autoškole a akých najčastejších chýb sa mladí vodiči pri skúškach dopúšťajú.
Na čo si dať pozor pri jazdách?
Prvá vec, ktorú sa v autoškole naučíte, je rozbiehanie.
Plynulý rozjazd je známkou dobrého vodiča. Veľa mladých vodičov buď začína svoju jazdu sériou štartov a zastavení, pretože ešte nemajú odhad na to, kde sa na spojke nachádza záberový bod a ponáhľajú sa, alebo sa naopak príliš sústredia na jednu vec a môžu potom opomenúť kontrolu vozovky.
Ak sa vám pri rozbiehaní motor zastaví následkom zlej práce so spojkou, je to indikátor nedostatočnej pripravenosti. Preto je vhodné trénovať rozjazdy neustále, najmä do kopca.
Okrem praktických zručností je potrebné dávať pozor aj na teoretické znalosti. Napríklad na cestách aj v meste môžete naraziť na starú neoznačenú železnicu, ktorá slúži na zásobovanie výrobných hál. Tieto koľaje môžu byť ľahko prehliadnuteľné, ale napriek tomu sa počítajú ako železničný priechod. Na železničnom priechode a dokonca aj 50 m pred ním je potrebné spomaliť na 30 km/h.
Dôležité je tiež venovať pozornosť obytným a peším zónam. Študenti autoškoly na ne často zabúdajú. To môže vyústiť do porušenia maximálnej povolenej rýchlosti alebo parkovania na mieste, ktoré na to nie je vyhradené.
Za čo vyhadzujú v autoškole?
Medzi tie samozrejmejšie odpovede na túto otázku patria kolízie, jazda v protismere, pod vplyvom alkoholu alebo drog a v podstate akékoľvek hrubé porušenie dopravných predpisov je neoddiskutovateľným dôvodom na okamžité ukončenie skúšky.
Vaša jazda so skúšajúcim môže byť prerušená aj z menej nápadných dôvodov. Napríklad nosenie odevu, ktorý zmenšuje vaše zorné pole, ako je kapucňa. Aj toto môže zapríčiniť, že s vami skúšajúci nebude chcieť jazdu absolvovať.
Medzi ďalšie prešľapy, ktoré vám môžu jazdu ukončiť, patrí napríklad prechádzanie obrubníka. To samo o sebe sa zdá byť neškodné, ale vypovedá to o vašom vnímaní okolia. Potom tiež dodržiavanie správnej vzdialenosti od ostatných áut. Môžete byť vyhodení aj za zlú defenzívnu jazdu (je potrebné sa naučiť, čo si na vozovke môžete dovoliť a nespomaľovať premávku váhaním).
Čo ak nespravím jazdy v autoškole?
Ak po výcviku nezvládnete praktickú jazdu, môžete ju ešte dvakrát zopakovať, pokiaľ neuspejete ani vtedy, absolvujete opakovanie časti výcviku a môžete to skúsiť ešte trikrát. Potom, ak neuspejete, budete musieť výcvik zopakovať od začiatku. To pre skupinu B znamená 28 jázd po 45 minútach.
A to všetko musíte stihnúť do jedného roku od písomnej skúšky, inak opäť musíte celý výcvik zopakovať.
Vzhľadom na to, že cena za autoškolu v posledných rokoch rastie, je nespravenie jázd dosť finančne náročné. V cene, okrem základných jázd, teórie a učebníc, môžete počítať aj s cenou skúšok a doplnkovými jazdami. Za opakovanie skúšok a jázd platíte tiež. A to všetko by ste museli platiť znova, keby bola vaša skúška neúspešná.
Najčastejšie chyby pri skúškach v autoškole?
Absolventi sa dopúšťajú mnohých chýb a nemožno ich všetky zahrnúť v tomto článku. Preto sa vás pokúsim previesť tými najčastejšími a snáď vám pomôžem sa im vyhnúť.
Kontrola vozidla, osvetlenia, prevádzkových kvapalín, nastavenie zrkadiel a podobne sú na zozname vecí, na ktoré by vás mal inštruktor pripraviť. Príprava však býva často zanedbávaná a tiež sa môže stať, že v nervozite na časť kontroly zabudnete a aj keď vás na mieste nezastavia, býva to dôvodom na neúspech v skúške.
Častou chybou býva tiež málo viditeľné rozhliadnutie. Inšpektor rád vidí, ako sa očividne presviedčate o stave vozovky pri prejazde križovatkou. Vodič, na ktorom nie je jednoznačne vidieť, že by javil záujem o okolitú premávku, môže byť z pohľadu inšpektora pre seba a svoje okolie nebezpečný.
Drobný prehľad maximálnej povolenej rýchlosti je veľmi častým dôvodom na opakovanie jazdy, preto sa odporúča nechať si pred jej dosiahnutím zdravú rezervu.
Na aké stresové situácie je dobré sa pripraviť?
Nenadálý presun z cesty hlavnej na vedľajšiu a naopak generuje veľa stresu. Mladých vodičov zmena zmätie a potom napríklad nedajú prednosť tam, kde by ju mali dať, alebo čakajú, kedy sa auto v pravom pruhu konečne rozbehne.
Stresové situácie ako rozbiehanie sa do kopca pred semaformi, alebo predbiehanie autobusu pri prechode, dávajú zámienku urobiť v úsudku či vykonaní chybu. Táto chyba sa potom môže silno podpísať na konečnom hodnotení jazdy a vodičských zručností.
A v neposlednom rade tu máme kruhové objazdy. Aj keď sú pravidlá pre ne jasné a teoreticky stačí zaradiť sa po udelení prednosti, často tu absolventi narážajú na obtiažnosti. Najmä pri viacpruhových kruhových objazdoch môže dôjsť k zmätku v tom, kedy a kto sa má zaradiť.
Záver
S pribúdajúcimi vodičmi na cestách, hustejšou premávkou a stúpajúcimi cenami za školné môžu byť skúšky v autoškole veľmi stresujúce a nepríjemné. Dôležité je ale zachovať si chladnú hlavu, dobre sa pripraviť a dávať pozor na každé inšpektorovo slovo.
Často sa stáva, že inšpektor žiada niečo, čo je v priamom rozpore s dopravnými predpismi a testuje tak, či ste si svojimi znalosťami natoľko istí, že ste ochotní mu odporovať. Autoškola je skúška ako znalostí, tak zručnosti a silnej mentality.
Nakoniec, aby na cestách nedochádzalo k haváriám a neohrozovali sa ľudské životy, je potrebné, aby vodič oplýval všetkými tromi spomínanými schopnosťami. Vyhnite sa teda bežným chybám a budete sa môcť tešiť novozískanému vodičskému preukazu.
Zdroje: Datatopics, SÚSR, MDV SR
Pavel Hanák pracuje ako recepčný v hoteli, kde neustále nachádza inšpiráciu pre svoje príbehy. Jeho vášňou je totiž kreatívne písanie a čítanie klasickej literatúry. Tieto aktivity mu prinášajú radosť a spokojnosť. Keď si však potrebuje utriediť myšlienky, chodí behať von do prírody.