Index rýchlosti pneu: Čo to je Speed ​​index a kde ho nájsť?

Index rýchlosti pneu: Čo to je Speed ​​index a kde ho nájsť?

Rýchlostný index pneumatík udáva najvyššiu konštrukčnú rýchlosť pneumatiky certifikovanú pre bezpečnú prevádzku. Je teda dôležité dodržiavať túto optimálnu rýchlosť, pre ktorú sú pneumatiky určené. Pokiaľ si nie ste istí, ako správne identifikovať index rýchlosti na vašich pneumatikách, prečítajte si náš článok, v ktorom problematiku rozoberáme. Dozviete sa, čo je to rýchlostný index a kde index rýchlosti pneu majú.

Čo je rýchlostný index?

Index rýchlosti či rýchlostný index, po anglicky Speed ​​Index (SI), Speed ​​rating alebo tiež Speed ​​Symbol, indikuje optimálnu rýchlosť, ktorú je pneumatika schopná udržiavať v priebehu času. Označuje maximálnu rýchlosť pneumatiky pri indexe nosnosti (Load Index, LI), za daných špecifických podmienok. Stručne povedané, rýchlostný index pneu je najvyššia rýchlosť, ktorú pneumatika zvládne, než jej opotrebenie prekročí hraničnú dobu použiteľnosti pneu.

Indexový systém bol vyvinutý na lepšiu kontrolu bezpečnosti pneumatík a ich výkonu pri štandardizovaných rýchlostiach. Certifikovaný rýchlostný index pneumatiky je označený jedným alebo dvoma písmenami od A do Z. Každé písmeno potom znamená povolenú rýchlosť v rozsahu od 5 km/h do viac ako 300 km/h.

Čím bližšie je dané písmeno ku koncu abecedy, tým vyšší je rýchlostný index pneu. A čím vyšší je index rýchlosti pneu, tým väčšiu kontrolu nad vozidlom a lepšiu ovládateľnosť a riaditeľnosť vozidla máte vo vyšších rýchlostiach. Nemá však zmysel zámerne kupovať pneumatiky s vyšším rýchlostným indexom v nádeji, že sú tuhšie a najazdíte s nimi viac kilometrov. O niečo málo tuhšie sú iba dezénové bloky av takom prípade bežný vodič nemá šancu spoznať rozdiel.

Kde nájdem rýchlostný Index?

Rýchlostný index pneumatík nájdete na bočnici každej pneumatiky, priamo za hmotnostným (alebo tiež záťažovým) indexom pneumatík a taktiež vedľa DOT kódu. Index rýchlosti pneu je taktiež zaznačený vo veľkom technickom preukaze vozidla.

Najobvyklejší index rýchlosti pneumatík, s ktorým sa môžete stretnúť:

N Q R S T U H V W Y ZR
140 km/h 160 km/h 170 km/h 180 km/h 190 km/h 200 km/h 210 km/h 240 km/h 270 km/h 300 km/h >240 km/h

Výnimkou zo všetkých je orientačný rýchlostný index ZR. Ten označuje špeciálnu konštrukciu pre rýchlosti nad 240 km/hod.

Čo znamená označenie ZR?

Označenie ZR môžeme do istej miery tiež považovať za rýchlostný index pneu. Nenájdete ho však na bočnici pneumatiky, ale v označení konštrukcie pneumatiky a iba pri vybraných vysokorýchlostných modeloch. Napríklad namiesto označenia R18 bude mať táto pneumatika radiálnu konštrukciu a vnútorný priemer bude uvedený ako ZR18.

Aj napriek tomu však na pneumatike bude vyznačený reálny rýchlostný index pneumatík, a to písmenom V, W alebo Y. A to preto, že označenie ZR je staršie ako indexy W a Y, a pôvodne sa používalo na značenie pneumatík s rýchlostným limitom vyšším, než aký povoľuje index V.

Upozornenie: Pri odvodzovaní maximálnej rýchlosti pneumatiky sa vždy riaďte skutočným indexom, ktorý nájdete na bočnici pneu av technickom preukaze vozidla.

index rychlosti pneu

Prečo je dôležitý index rýchlosti?

Najvyššiu konštrukčnú rýchlosť pneumatiky, ktorú poznáte podľa indexu rýchlosti na vašich pneumatikách, by ste nemali nikdy prekračovať. Nedodržiavanie tejto optimálnej rýchlosti môže mať za následok zníženú stabilitu, dlhšiu brzdnú dráhu, degradáciu pneumatík alebo dokonca riziko prasknutia pneumatiky a celkovo zhoršenú riaditeľnosť vozidla.

Rýchlostný index je určený na základe štandardov a skúšok, ktoré zaistia, že pneumatika bude schopná odolávať zvýšeným nárokom pri vyšších rýchlostiach. Dnes používaný systém indexov rýchlosti bol vyvinutý v Európe ako reakcia na potrebu kontrolovať bezpečný výkon pneumatík pri normovaných rýchlostiach.

Súčasťou prvej verzie systému indexov rýchlosti pneu bola kategória Unlimited V, ako najvyššia kategória udávajúca hornú možnú hranicu bezpečnej rýchlosti 210 km/h a viac. Výrobcovia však časom vyvíjali lepšie, väčšie a výkonnejšie pneumatiky, a preto bolo nevyhnutné kategórie upraviť tak, aby bol výkon pneumatík regulovaný v štandardizovaných rýchlostiach pre zaistenie bezpečnej cestnej premávky.

Neskôr bola vytvorená kategória Limited V s najvyššou rýchlosťou 250 km/ha nakoniec ju nahradila kategória Z, ako najvyššia rýchlostná trieda. Maximálna rýchlosť pneumatík Unlimited Z je nutné vždy konzultovať priamo s výrobcom.