Čo sú alternatívne palivá, kde a ako sa používajú?

Čo sú alternatívne palivá, kde a ako sa používajú?

Alternatívne palivá sú palivá alebo zdroje energie, ktoré aspoň čiastočne nahrádzajú fosílne zdroje ropy v sektore dopravy. Podľa dlhodobej stratégie Európskej komisie v oblasti klímy do roku 2050 neexistuje jediné palivové riešenie pre budúcu mobilitu s nízkymi emisiami. S najväčšou pravdepodobnosťou budú potrebné všetky hlavné alternatívne palivá, v rôznej miere v každom druhu dopravy.

Čo sú alternatívne palivá?

Alternatívne palivá sú definované v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1804 z 13. septembra 2023 o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá a o zrušení smernice 2014/94/EÚ. Podľa článku 2 ods. 4 nariadenia sú alternatívne palivá definované ako palivá alebo zdroje energie, ktoré slúžia aspoň čiastočne ako náhrada fosílnych zdrojov ropy v súvislosti s energiou používanou v doprave. Alternatívne palivá majú potenciál prispieť k dekarbonizácii dopravy a k zlepšeniu environmentálnych vlastností odvetvia dopravy.

Alternatívne palivo pre vozidlá, vlaky, plavidlá alebo lietadlá s nulovými emisiami je:

  • Elektrická energia,
  • vodík,
  • amoniak (čpavok).

Obnoviteľné palivá sú:

  • palivo z biomasy vrátane bioplynu a biopaliva,
  • syntetické a parafínové palivá vrátane amoniaku vyrobené z obnoviteľných zdrojov energie.

Neobnoviteľné alternatívne palivo a prechodné fosílne palivo je:

  • zemný plyn v plynnej forme (stlačený zemný plyn, CNG) a v skvapalnenej forme (skvapalnený zemný plyn, LNG),
  • skvapalnený ropný plyn (LPG),
  • syntetické a parafínové palivá vyrobené z energie z neobnoviteľných zdrojov.

Alternatívne palivá: Aplikácie

Alternatívnepaliváprevozidlá (ako aj vlaky, plavidlá alebo lietadlá) s nulovými emisiami  zahŕňajú elektrinu, amoniak a vodík.

alternativne palivo

Elektrická energia pre automobily pochádza z rôznych zdrojov – z elektrární na fosílne palivá, obnoviteľných zdrojov energie a jadrových elektrární. Elektrické vozidlá nevypúšťajú žiadne znečisťujúce látky, zatiaľ čo hybridné konfigurácie potrebujú menej ropy a znižujú emisie CO2. Amoniak môže prispieť k výraznému zníženiu celkových emisií CO2, keďže jedinými vedľajšími produktmi amoniaku sú voda a dusík. Vodík sa často používa pre ťažké cestné vozidlá a je stále v počiatočnom štádiu vývoja. Získava sa z vody alebo organických zlúčenín. Vplyv vodíka na životné prostredie a jeho energetická účinnosť závisia od spôsobu jeho výroby, t. j. či sa vyrába z obnoviteľných zdrojov, ako je slnko, vietor alebo bioplyn, alebo pomocou fosílnych palív.

Medzi obnoviteľné palivá patria biomasa a biopalivá, syntetické a parafínové palivá vrátane už spomínaného amoniaku, ktoré sa vyrábajú z obnoviteľných zdrojov energie.

Biopalivá sú biologicky odbúrateľné palivá. Vyrábajú sa doma z rastlinných olejov, živočíšnych tukov alebo recyklovaného reštauračného tuku. V súčasnosti sú jedným z najdôležitejších druhov alternatívnych palív a predstavujú 4,4 % spotreby palív v doprave v EÚ. Ak sa vyrábajú udržateľným spôsobom, môžu prispieť k výraznému zníženiu celkových emisií CO2. Hrozí však, že sa pri nich bude využívať pôda, ktorá by sa inak využívala na iné účely, napríklad na výrobu potravín alebo plodín.

Existujú aj iné palivá, ktoré by mohli pomôcť znížiť emisie na ceste k nulovým emisiám z dopravy. Ide o nízkouhlíkové palivá na báze zemného plynu.

neobnovitelne alternatívne palivo

LPG alebo skvapalnený ropný plyn sa získava z ropy a zemného plynu. V budúcnosti aj z biomasy. Vypúšťa o 35 % menej CO2 ako uhlie a o 12 % menej CO2 ako ropa. Do ovzdušia nevypúšťa takmer žiadne nebezpečné jemné častice. V niektorých krajinách je dobre vybudovaná infraštruktúra pre automobilový LPG, známy aj ako autogén alebo autoplyn. S prísnejšími normami však LPG nebude schopný zabezpečiť potrebné výrazné zníženie emisií. CNG alebo stlačený zemný plyn sa vyrába stlačením zemného plynu, zvyčajne metánu. LNG alebo skvapalnený zemný plyn sa vyrába čistením zemného plynu, zvyčajne metánu, a jeho ochladzovaním na kvapalinu. Nemá žiadny významný potenciál na zníženie emisií, preto poslanci Európskeho parlamentu nepodporujú jeho používanie v cestnej doprave. Syntetické a parafínové palivá sa vyrábajú z biomasy alebo zemného plynu, ale aj z rastlinných olejov alebo živočíšnych tukov.